schruder-main3

ביקור בית – בית Rietveld Schröder

כשתכנית הטיול השתנתה מצרפת להולנד היה לי ברור שנגיע לכאן. יותר מ 20 שנה עברו מאז שלמדתי להכיר את הבניין מרחוק, ועכשיו ניפגש באמת. זה היה היום הכי מרגש בטיול.

ריטוולד ואני

בתחילת יוני עוד חשבנו שניסע לצרפת. נסענו לבקר את ההורים שלי בשבת. מדי פעם אני מתבקשת לדלל את ערימות הג'אנק שהשארתי פה: חומרי לימוד, ספרים ועוד. עשינו מיון ואספתי אליי הביתה את המודל הזה מתקופת לימודי הארכיטקטורה. כמה עבדתי עליו. ימים ולילות. בית שרודר, מבית היוצר של אדר' גריט ריטוולד. בקורס בניית מודלים הוא הוצע כאחת האופציות לבניה. כמה עבדתי עליו. ימים ולילות. התלבטתי אם לקחת אותו או פשוט לזרוק. סתם עוד משהן שיצבור אבק באיזו פינה. לקחתי.

מחזיק כבר יותר מ 20 שנה.

המשכנו עם תכנון הטיול לצרפת, שהיה אמור לכלול שיט תעלות וביקור בדיסנילנד פריז. ככל שקראתי יותר הבנתי שהמסלולים של השיט בצרפת יעבירו אותנו בכפרים די שוממים שלא כל כך יעניינו אותנו כמשפחה. אחרי עוד בירור החלטנו לשנות את היעד להולנד. אפשר לעשות שם שיט במקומות שנראים יותר מזמינים, את דיסני יחליף פארק אפטלינג, ועיצוב וארכיטקטורה בשבילי בטח לא חסר. כמובן דאגתי שנגיע גם לבית שרודר באוטראכט, ביקור שהיה ממש מרגש עבורי.

מבט מהרחוב הראשי. הבית מחובר לשורת בנייני לבנים. הוא לא פונה לרחוב הראשי כמו שאר הבתים אלא הצידה, למה שהיה פעם נוף פתוח.

קצת רקע על הבית

גברת שרודר היתה אלמנה+3, כשחיפשה מישהו לתכנן איתו. היא גרה בבית ישן ורגיל וחיפשה משהו אחר. את גריט ריטוולד היא הכירה משירותיו כנגר. כבר אז קלטו שהם באותו ראש, וכשרצתה לבנות בית חדש מיד חשבה עליו. הוא הסכים בשמחה ובשנת 1924 החלו לתכנן יחד את הבית. הסגנון הרצוי היה מודרני, בקווים נקיים וישרים בצבעי היסוד. התכנון היה קודם כל פונקציונלי, מותאם לצורת החיים שגב' שרודר רצתה לעצמה. רק אחר כך נבחר העיצוב החיצוני של הבית. המיקום שנבחר היה מגרש בקצה העיר, צמוד לשורת בתי לבנים. מצד אחד צמוד לבניין ומהצד השני היה טבע פתוח. השניים נתנו חשיבות רבה לקשר בין פנים לחוץ וניסו להכניס את הטבע אל תוך הבית כמה שאפשר. הבית הצבעוני והמוזר גרר הרבה התנגדות וביקורת וזכה לשמות גנאי. למרות זאת גב' שרודר גרה כאן עד 1985. ב 1957 הצטרף אליה גם ריטוולד, אחרי מות אשתו.

חזית הבניין

ביקור בבית ריטוולד-שרודר

לשמחתנו בית ריטוולד-שרודר פתוח היום לציבור הרחב ואפשר להגיע לביקור. בכניסה לבית תתבקשו לכסות את הנעליים שלכם בנעלי בד, כדי לשמור על הרצפות. האישה בכניסה תזהיר אתכם שלא לגעת בכלום, אפילו לא בקירות. הדבר היחיד שמותר לגעת בו הוא מעקה בגרם המדרגות שמוביל למעלה. שנתחיל?  רוב ההסברים כתובים תחת התמונות אז אל תפספסו.

בכניסה לצד הדלת - מתלה מפתחות אדום ובולט, כדי לא לשכוח לקחת מפתח. תיבת דואר שקופה, שלא צריך לפתוח אותה כדי לראות אם הגיע דואר.
בכניסה ספסל עם משענת עשויה רצועת עור. לכל דייר/ת בבית מגירה משלו על הקיר.

מר ריטוולד וגב' שרודר תכננו בבית הכל עד הפרט הכי קטן, כמו תיבת דואר, מתלה למפתחות וכד'. הכל היה מתוכנן ומובנה כחלק מהבית. הבית מוקף חלונות כדי להכניס אור וטבע הביתה. המטבח בהיר, מואר ומודרני. היה בו אפילו מדיח כלים!

הפסים הכחולים בדלתות הארון לא נמצאים פה רק בשביל היופי. הם נצבעו בצבע כהה כי אלה המקומות שתמיד מתלכלכים מטביעות אצבעות.
פינת האוכל במטבח, עם הכסאות שעוצבו על ידי ריטוולד. בצד ימין אפשר לראות פתח עם דלפק לקבלת משלוחים. בצד שמאל אפשר לראות את אחד התריסים הכולים שהוצמדו לחלונות בלילה.
בקומת הקרקע - משרדו של ריטוולד, עם כניסה נפרדת מהרחוב. מה פתאום היה לו פה משרד בבית הגברת? יש דברים שהשתיקה יפה להם.
המשרד של ריטוולד. כסא, שולחן ונוף לרחוב הראשי.
העמוד הלבן האנכי עובר באותו מקום מהחוץ לפנים.
המנורה, בעיצובו של ריטוולד, מייצגת את שלושת המימדים אליהם יש להתייחס בתכנון.

בקומה העליונה נמצאים חדרי השינה וחדר המגורים, כולם בחלל אחד פתוח. ריטוולד לא יכל היה לקבל אישור בניה לבית שאין בו קירות פנימיים, לכן קראו לקומה העליונה "עליית גג". האמת היא שיש כאן קירות אבל הם נעים על גבי מסילות. החלל יכול להיות גדול ופתוח או מחולק לחדרים. קצת מזכיר את הבנייה המסורתית ביפן. חדרי הילדים היו פתוחים בשעות היום, והמיטות שימשו כספות לישיבה. הרבה פרטיות כנראה לא היתה להם פה.

חדר השינה של הבנות. בשעות היום הוא פתוח לחלל המרכזי, כאשר המיטות משמשות כספות לישיבה (ראש המיטה מתקפל). בלילה נסגר החדר מאחורי קירות מתקפלים.
חדר השינה של הבן, גם הוא יכול להיות פתוח או סגור לפי הרצון. וכמובן ה-כסא המפורסם. במקום שעומד היום הכסא עמד פעם פסנתר, ששימש לנגינה אבל גם כדי להסתיר את המיטה.
חדר שינה לגברת. לא רואים בתמונה אבל יש פה ארון שחור שמסתיר בתוכו כיור.
בין חדר הגברת לחדר הילדות נמצא חדר הרחצה, עם אמבטיה שתוכננה במיוחד.

בתמונה למעלה – חדר המגורים. כמה דברים לשים לב אליהם בתמונה: הארון הצהוב בצד ימין מסתיר בתוכו גרמופון, שלא יכל פשוט לעמוד בבית , כי הרי הוא לא מתאים לקווים הנקיים ולסגנון המודרני. היו בו גם מקרן סרטים וכלי כתיבה. בין הארון הצהוב לחלון אפשר לראות צינור. מדובר ב"צינור דיבור" שיורד למטה ויוצא בצד החיצוני של הבית למטה, ליד חלון המשלוחים במטבח. הכוונה שהיא לאפשר למישהו למטה בחוץ לדבר עם הגברת שנמצאת למעלה. בתמונה של הבית מבחוץ אפשר לראות את הקצה השני של הצינור, ולידו הכיתוב: "צינור דיבור". הכחול מתחת לחלון הוא שולחן מתקפל ששימש את הילדים. דבר אחרון – החלון הפינתי מורכב משתי כניים שנפתחות הלאה מהפינה שנשארת פתוחה לגמרי, ונותנת תחושה של חוץ, מה שהיה אחד הקווים המנחים בתכנון.

אם אתם מתכננים להגיע

בית ריטוולד-שרודר נמצא בעיר Utrecht ופתוח למבקרים בימים ג'-א' בשעות 11:00-16:00. כשאתם קונים כרטיסים באתר אתם נדרשים לבחור יום ושעה לביקור. אני לא בטוחה שממש מקפידים על זה. אפשר לקחת בקופה אודיו גייד, שהוא מומלץ ומעניין. בקומה העליונה יש מדריך  שעושה מדי פעםמ הדגמה של הזזת הקירות. שווה לחכות.  לכל מי שמתעניין בארכיטקטורה אני ממש ממליצה על הביקור. זו חוויה יוצאת דופן ואפילו ילדים יהנו פה מהמשחקיות של הבית.
לאתר של בית ריטוולד-שרודר.

גם חברתי רחלי לביא דגן כתבה פוסט על בית שרודר. מוזמנים להיכנס לקרוא כאן.

נראה לך שזה יכול לעניין עוד מישהו? אשמח לשיתוף

אולי יעניין אותך לקרוא גם את זה:

4 מחשבות על “ביקור בית – בית Rietveld Schröder”

  1. אלינוער לבנון

    הי נעה
    נהניתי לחלום על הולנד
    ויש לי שאלה: לא כתבת ואני רואה השראה/השפעה/ מחווה
    לציוריו של פיט מונדריאן.
    שלחתי את כל המייל לבתי שגרה באמסטרדם.
    תודה על העידוד בתקופה החשוכה הזו. אלינוער

    1. נועה בר-נס

      תודה אלינוער.
      את צודקת לגבי מונדריאן. הוא וריטווילד שניהם השתייכו לתנועת ה דה סטיל באמנות, וריטוולד הושפע מאד ממונדריאן. הם אפילו עיצבו ביחד את הכיסא המפורסם שנמצא שם בקומה העליונה של הבית.

  2. ממש מלהיב שבשנת 1924 התכנון כל כך מודרני וכל כך הרבה יצירתיות ופתרונות יצירתיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *